Organiser ses idées

icône de pdf
Signaler

Voici quelques outils pour organiser vos idées de manière claire et logique.

Introduire son exposé

  • To begin with / For a start

Pour commencer…

  • First / In the first place

Tout d’abord…

Exprimer un avis

  • As far as I am concerned

En ce qui me concerne…

  • Speaking for myself / As for me

Quant à moi…

  • We are entitled to

Nous avons le droit de…

  • It may be argued that

On peut avancer que…

  • If we take into account

Si nous tenons compte de…

  • Actually / In fact I think that… En fait je pense que…

Exprimer une idée contraire

  • On the one handon the other hand

D’une part… d’autre part…

  • However / Nevertheless… Néanmoins…
  • Despite / In spite of… Malgré…
  • Whereas… Alors que…
  • Conversely… À l’inverse…

Introduire une idée nouvelle

  • Next / Afterwards / Then… Puis / Ensuite…
  • Moreover / Furthermore… De plus…
  • In addition / On top of that… En plus (de ça)…
  • What is more… Qui plus est…

Énoncer un exemple

  • for instance / for example… par exemple…
  • namely / such as… tel que…

Citer le texte

  • According to the writer… Selon l’écrivain…
  • To quote the author… Pour citer l’auteur…
  • As the writer puts it… Comme le dit l’écrivain…

Reformuler

  • In other words… En d’autres mots…
  • That is to say… C’est-à-dire…
  • To put it in a nutshell… En deux mots…

Élargir le sujet

  • It brings out the problem of

Cela soulève le problème de…

  • It is linked to / It is related to… C’est lié à…
  • It questions

Cela soulève la question de…

Conclure

  • To conclude / As a conclusion / In conclusion

Pour conclure…

  • Finally / Lastly… Enfin…
  • All things considered

Tout compte fait…

  • In short… En bref…
  • For all these reasons

Pour toutes ces raisons…

listen!

Big mistakes…

The English teacher: “If we take into account the marks you got at your last test nobody has seriously revised. In spite of what I explained you all made big mistakes. Moreover, most of you forgot to do the last exercise. All things considered… there will be another test tomorrow!”

The pupils: Oh no!…